0

علت درد قفسه سینه بعد از عمل قلب باز

عمل قلب باز، نوعی جراحی جهت درمان بیماری عروق کرونر می باشد. در این روش، جراح رگ خونی سالم را از یک بخش دیگر بدن گرفته و رگ آسیب دیده را دور می زند یا اصطلاحا بای پس رگ قلب انجام می دهد. بدین ترتیب، خون و اکسیژن بیشتری به قلب بیمار خواهد رسید.

ممکن است ظرف مدت چند هفته بعد از عمل قلب، بیمار درد قفسه سینه را در یک یا هر دو سمت قفسه سینه خود تجربه کند. وجود درد در قفسه سینه پس از جراحی کاملاً رایج بوده و جای نگرانی ندارد.

معمولاً این درد، یکی از عوارض جراحی و ناشی از برش ناحیه قفسه سینه یا درد و التهاب محل برداشتن رگ سالم است. اغلب این درد ظرف مدت 4 تا 6 هفته پس از عمل بهبود می یابد. به عنوان رایج ترین دلایل درد قفسه سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد عضلانی- استخوانی
  • درد ناشی از کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب یا ایسکمی میوکارد
  • پریکاردیت

نحوه مراقبت بعد از عمل قلب

بیمار پس از عمل جراحی قلب حال بهتری داشته و به احتمال زیاد به مدت 10 تا 15 سال آینده بدون مشکل زندگی خواهد کرد. با انجام جراحی، شکایت بیمار از درد قفسه سینه از بین رفته و کیفیت زندگی وی بهبود می یابد. عمل موجب بهبود خون رسانی به قلب می شود؛ ولی نمی تواند موجب از بین رفتن بیماری های زمینه ای عروق کرونر شود.

نتایج اثر بخش عمل، با تداوم مراقبت ها و ارتقای کیفیت زندگی دوام خواهد داشت. بیمار باید پس از جراحی، کاملاً به توصیه ها و دستورالعمل های پزشک پایبند باشد و حتی در بعضی مواقع ممکن است نیاز به آنژیوگرافی قلب داشته باشید.

مواردی از قبیل مصرف منظم داروها، کنترل دائمی فشارخون، کلسترول و دیابت، رعایت سبک زندگی سالم، پرهیز از غذاهای ناسالم و عدم استعمال دخانیات، استفاده از سبزیجات و میوه جات به میزان کافی، انجام ورزش سبک و فعالیت بدنی و مدیریت استرس و هیجانات و غیره در پایداری نتایج عمل و عدم بازگشت مشکلات قلبی و عروقی نقش بسزایی دارند.

انواع درد قفسه سینه

ممکن است افراد انواع مختلفی از درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه کنند. لزوما همه دردهای ناحیه قفسه سینه به مشکلات قلبی مربوط نمی شوند. درد در قفسه سینه در نواحی مختلفی بروز می کند:

  • درد سمت چپ قفسه سینه: با علائمی از قبیل سوزش سر دل یا احساس درد و سوزش پشت سینه بوده و می تواند به دلیل مشکلات قلبی یا مشکلات دستگاه گوارش ایجاد شود.
  • درد وسط قفسه سینه: اغلب این درد با بیماری قلبی همراه است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی، ناراحتی مبهمی را تجربه می کنند که لزوماً به عنوان درد شناخته نمی شود.
  • احساس درد پشت قفسه سینه: این درد به دلیل مشکلات گوارشی یا مشکلات قلبی مانند ایسکمی قلبی، آنژین صدری، حمله‌ قلبی، پرولاپس میترال، پریکاردیت، میوکاردیت، حملات هراس، استرس، آسم، روی هم افتادگی ریه، فشار خون ریوی یا آسیب عضلانی و غیره به وجود می آید.

 

  • حس درد قفسه سینه در سمت راست: این درد می تواند به دلیل صدمات مستقیم یا التهاب برخی اندام های مرتبط رخ دهد. درد در سمت راست قفسه سینه می تواند ناشی از استرس، درد ماهیچه های قلب، ضربه، شکستگی دنده، ذات الریه و غیره باشد.
  • درد جناغ سینه: درد جناغ سینه می‌تواند دلایل مختلف اعم از درد عضلانی و حتی حمله قلبی داشته باشد و هرگز نباید نادیده گرفته شود.

بهتر است هر گونه درد در ناحیه قفسه سینه کاملاً جدی گرفته شده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه های بهبود درد در قفسه سینه

احساس درد در محل قفسه سینه، یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به اورژانس است. بسیاری از افراد در زمان احساس درد در قفسه سینه، به حمله قلبی فکر می کنند؛ اما شاید این درد علل غیر تهدید کننده دیگری داشته باشد.

مواردی از قبیل آسیب یا فشار عضلانی، مشکلات ریوی یا گوارشی یا مسائل روانشناختی از قبیل استرس و اضطراب می توانند موجب درد ناحیه قفسه سینه شوند.

پرولاپس دریچه میترال نیز یکی از شایعات مربوط به قلب می باشد که در برخی موارد ممکن است به صورت درد قفسه سینه خود را نشان دهد.

بیمار بسته به علت درد، احساسی شبیه درد خفیف یا درد تیز و خنجری را در قفسه سینه خود تجربه می کند. شناخت تفاوت بین درد خوش خیم و بی خطر و مشکلات جدی کار چندان آسانی نیست. درد قفسه سینه می تواند با شدت، محل و مدت زمان متفاوت بروز کند.

راه های بهبود درد ناحیه قفسه سینه بسته به دلیل ایجاد درد متفاوت می باشد و می تواند بنا به تشخیص پزشک، از درمان های خانگی تا مصرف دارو و حتی توصیه به جراحی قلب متفاوت باشد. بهتر است درد در این ناحیه جدی گرفته شده و به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در صورت معاینه و انجام آزمایشات لازم و اطمینان از عدم وجود مشکل جدی قلبی، می توان با روش هایی از قبیل استراحت، رژیم غذایی سالم، دوری از استرس و فعالیت بدنی متناسب و غیره به کاهش درد قفسه سینه کمک کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *