0

درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیوتراپی

رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی یکی از قدیمی ترین درمان در حوزه بیماریهای سرطان است. رادیوتراپی استفاده پزشکی از پرتو است. که شامل تابش پرتویی از انرژی است که مانند نور از طریق شیشه یا امواج رادیویی از دیوارهای خانه ما عبور می کند و به داخل میتابد. تابش با عبور از بدن، بخشی از انرژی خود را به DNA سلول، منتقل می کند و باعث آسیب غیرقابل برگشت می شود که در نهایت سلول را می کشد. این اتفاق هم در سلول های طبیعی و هم در سلول های سرطانی رخ می دهد. با این حال، رادیوتراپی به دو دلیل، سلول‌های بیمار بسیار بیشتری را نسبت به سلول‌های طبیعی می‌کشد.

  1.  اول اینکه سلول های بدخیم خیلی سریع تکثیر می شوند. برای انجام این کار، آنها همیشه به DNA نیاز دارند و بنابراین نسبت به سلول های بافت طبیعی که به کندی تقسیم می شوند یا اصلاً تقسیم نمی شوند، به تشعشع بسیار حساس تر هستند.
  2. دوم، انکولوژیست‌ها فقط از یک پرتو برای درمان سرطان استفاده نمی‌کنند، بلکه از تعداد بیشتری پرتو استفاده می‌کنند که دقیقاً محل تومور را قطع می‌کنند. در این مرحله قدرت پرتوها جمع شده و اثر تابش به حداکثر می رسد.

اگرچه در برخی موارد کل بدن تحت تابش قرار می گیرد، رادیوتراپی تقریباً همیشه در قسمت خاصی از بدن مانند غده پستانی، گروهی از غدد لنفاوی یا استخوان استفاده می شود. بنابراین، اثرات مضر آن به محل استفاده بستگی دارد. برای مثال، تابش به بازو ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، در حالی که همان دوز به لگن ممکن است مثانه یا رکتوم را تحریک کند.

 شیوه انجام رادیوتراپی به چه صورت است؟

 بیمار تحت درمان رادیوتراپی ابتدا باید تحت یک شبیه سازی قرار گیرد. این یک جلسه اسکن و آزمایشی است که طی آن مسیرهای پرتو تنظیم شده و دوز لازم جهت تابش و درمان شبیه سازی می شود. گاهی اوقات نقاط یا خطوطی روی پوست کشیده می‌شود تا دستگاه رادیوترپی را در همان ناحیه و دقیقا روی تومور سرطانی هدف قرار دهند، زیرا درمان با این روش شامل چند جلسه است.

گاهی اوقات بر روی قسمتی از بدن مانند سر یا ساق گچ گرفته میشود تا در طول درمان کاملا بی حرکت باقی بماند و درمان بدرستی و متمرکز روی نقطه هدف انجام شود.

رادیوتراپی را می توان یک بار در روز انجام داد. با این حال، گاهی اوقات لازم است دو بار یا بیشتر در روز تحت تابش قرار گیرد. اما بیشتر اوقات، هر روز یک دوز رادیوتراپی برای چند روز متوالی دریافت خواهید کرد. دریافت دوز کمی پیچیده تر از انجام سی تی اسکن است. بیمار روی مبل دراز می کشد، در موقعیت مناسب قرار می گیرد، تجهیزات رادیوتراپی نزدیک ناحیه ای که قرار است تحت تابش قرار گیرد قرار می گیرد. وقتی اشعه را دریافت می کنید، اصلاً چیزی احساس نمی کنید. در کل همان روز یا روز بعد به خانه می روید. جلسات پرتودرمانی معمولاً در روزهای هفته انجام می شود و درمان کامل معمولاً دو تا شش هفته طول می کشد.

رادیوتراپی گاهی اوقات درمان سرطان است، اما اغلب به عنوان درمان تسکین دهنده یا کمکی استفاده می شود. تسکین دهنده به این معنی است که پرتو نمی تواند سرطان را درمان کند، اما می تواند آن را کوچک کند، پیشرفت آن را کند کند یا علائم را بهبود بخشد. درمان کمکی به این معنی است که برای کاهش خطر عود در ناحیه عمل شده رادیوتراپی تجویز می شود. این روش معمولاً برای مثال پس از جراحی برای سرطان مغز، حنجره، سینه یا رکتوم استفاده می شود.

دوز پرتودرمانی داده شده یک حاشیه ایمنی است که در زیر آن بافت ها و اندام های ناحیه می توانند به راحتی مقاومت کنند. این تشعشع برای همیشه جذب می شود، حتی اگر سال ها بگذرد. به همین دلیل است که رادیوتراپی در اکثر مواقع فقط یک بار در طول زندگی در همان ناحیه از بدن قابل استفاده است، اگرچه درمان دیگری را می توان در هر مکان دیگری انجام داد.

 برنامه ریزی برای رادیوتراپی

بیمارانی که نیاز به رادیوتراپی دارند طرحی را برای درمان دریافت می کند که بطور مخصوص برای انها تجویز شده است. برنامه ریزی دقیق تضمین می کند که رادیوتراپی کل تومور سرطانی را پوشش می دهد تا حدالامکان از آسیب دیدن سلول های سالم خودداری مینماید. چه در حین برنامه ریزی و چه در طول درمان، باید کاملا ثابت و بی حرکت باقی بمانید حتی در برخی از درمان ها برای تنفستان هم برنامه ریزی میشود که چگونه و بدرستی در طول درمان نفس خود را حبس کنید و به آرامی نفس بکشید.

گاهی اوقات برنامه ریزی باید با قرار دادن پین های طلایی کوچک در تومورها یا یک اسکن MRI اضافی تکمیل شود تا بتوان تومور را به طور دقیق ترسیم کرد. برنامه ریزی با سی تی اسکن یا شبیه ساز انجام می شود که امکان آزمایش موقعیت های مختلف درمان را فراهم می کند. یک فیزیکدان بیمارستان، یعنی یک متخصص رادیوتراپی، برنامه ریزی را با همکاری پزشک معالج انجام می دهد. تومور و اندام های اطراف آن در یک برنامه کامپیوتری ثبت می شود و سپس برنامه درمان روی کامپیوتر محاسبه می شود.

برنامه‌ریزی برای این روش درمان اغلب چندین روز طول می‌کشد، زیرا برنامه‌ها باید بهینه شوند تا در برابر تومور تا حد امکان مؤثر باشند و در عین حال از بافت طبیعی تا حد ممکن صرفه جویی شود. این طرح همیشه توسط پزشک متخصص که مسئولیت درمان را بر عهده دارد تایید می شود. درمان چند روز پس از برنامه ریزی شروع می شود. در برخی موارد، قبل از تکمیل برنامه ریزی، چندین طرح مورد نیاز است. چنین آزمایشاتی بین 30 دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول می کشد.

 شیمی درمانی چیست؟

 به درمان سرطان با دارو شیمیایی شیمی درمانی گفته میشود. اگرچه تنوع زیادی برای درمان سرطان وجود دارد، اما همه آنها به یک شکل عمل می کنند و یک هدف دارند که تومورهای سرطانی را از بین ببرند. سلول های سرطانی در یک فرد را می توان به لطف داروهایی که به لطف گردش خون به تمام سلول های بدن می رسد، درمان کرد.

 هدف از شیمی درمانی چیست؟

هدف اصلی از شیمی درمانی از بین بردن سلول های سرطانی است که معمولا اولین مرحله درمان سرطان در بیشتر انواع سرطان شیمی درمانی میباشد. شیمی درمانی میتواند برای جلوگیری از گسترش سرطان و یا جلوگیری از عود سرطان استفاده کرد. در این روش داروهای سرطان از طریق رگ های خونی به سرتاسر بدن حرکت میکنند و تومورهای سرطانی را در هر بخش آن ازبین میبرند حتی سلولها و تومورهایی را که ازطریق خون و یا لنف به سایر قسمت های بدن میروند را نیز میتوان با این روش از بین برد.

 علت ریزش مو در شیمی درمانی چیست؟

تعداد  زیادی از بیماران که با شیمی درمانی معالجه میشوند ممکن است ریزش مو را تجربه کنند. داروهای شیمی درمانی همچنین سلول های با رشد سریع بدن را از بین می برند زیرا نمی توانند تفاوت بین سلول های سرطانی و سایر سلول هایی را که بطور معمول به سرعت رشد می کنند و بازسازی می شوند، تشخیص دهند. این نوع سلول ها فولیکول های مو هستند. در نتیجه، بیمارانی که شیمی درمانی می کنند، موهای سرتاسر بدن خود را از دست می دهند.

اینکه آیا ریزش مو رخ خواهد داد یا نه بستگی به نوع و دوز شیمی درمانی دارد. تنها فردی که شما را میتواند در رابطه با این موضوع راهنمایی کند پزشک شما خواهد بود. ریزش مو در اثر شیمی درمانی معمولاً 7 تا 21 روز پس از شروع درمان شروع می شود. که بعد از درمان مجددا موهای از دست رفته رشد خواهند کرد. زمان لازم برای رشد مجدد مو می تواند از 3 تا 12 ماه متفاوت باشد. گاهی اوقات موهای جدید بافت (فرفری و قبلا صاف…) یا رنگ متفاوتی خواهند داشت.

 درمان ریزش مو ناشی از شیمی درمانی به چه صورت است؟

اگرچه نمی توان از ریزش مو ناشی از شیمی درمانی جلوگیری کرد، اما مکانیسم هایی وجود دارد که به بیماران کمک می کند راحت تر با شرایط جدید کنار بیایند:

در نظر داشته باشید که موهای خود را کوتاه کنید یا زمانی که شروع به ریزش کرد، آنها را به طور کامل کوتاه کنید.

  • از شامپوهای ملایم و برس های موی نرم استفاده کنید.
  • از خشک کردن با سشوار، اتو مو و سایر وسایل داغ خودداری کنید.
  • با کلاه، کرم ضد آفتاب از سر خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • از روسری، عمامه یا کلاه رنگارنگ برای پوشش سر خود در زمان ریزش مو استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که آنها خیلی سفت نباشند و باعث تحریک پوست کف سرتان نشوند.

 درمان سرطان در کلینیک آروین سنتر

چنانچه برای درمان سرطان خود بدنبال یک بیمارستان و مرکز درمانی تخصصی هستید میتوانید به کلینیک درمانی آروین سنتر برای درمان خود مراجعه نمایید. این مرکز با دارا بودن سابقه کار و درمان بالا در زمینه سرطان میتواند از ابتدا تا انتهای درمان سرطان تا بهبودی کامل همراه شما باشد. این کلینیک اولین و تخصصیترین مرکز درمان سرطان با شیمی درمانی میباشد که تاکنون توانسته افراد بسیاری را با استفاده از روش های نوین و داروهای مناسب تحت درمان قرار دهد.

 آروین سنتر در کجا قرار دارد؟

این کلینیک در تهران واقع شده است و اما برای آنکه توسط بهترین متخصصان تهران در این کلینیک درمان شوید نیازی نیست که حتما ساکن تهران باشید میتوانید در هر کجای ایران که هستید با پرسنل بیمارستان تماس گرفته و نوبت خود را دریافت نمایید و در موعد مقرر برای تشخیص و درمان بیماری در کلینیک حضور داشته باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *