0

چاپ کتاب و مواردی که باید بدانید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید نسبت به چاپ کتاب خود اقدام کنید. ایران یکی از بالاترین سرانه چاپ کتاب در جهان را دارد و هر سال بیش از 100 هزار عنوان کتاب در ایران به چاپ می‌رسد. از این تعداد درحدود 75 درصد مربوط به کتاب‌های تالیفی و 25 درصد مربوط به کتاب‌های ترجمه است. همین آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد در ایران هر ساله اقدام به چاپ کتاب خود می‌کنند. بنابراین آشنایی با فرایند چاپ کتاب می‌تواند برای افرادی که قصد این کار را دارند مفید و راهگشا باشد. با ما همراه باشید تا با مراحل چاپ کتاب با هزینه پایین و فرایندهای آن آشنا شوید.

موارد مهمی که برای چاپ کتاب باید بدانید

برای چاپ کتاب نکات را باید مدنظر قرار دهید. رعایت این نکات سبب می‌شود که هزینه و زمان چاپ کتاب شما به صورت ملموس و قابل توجهی کاهش باشد. در ادامه با برخی از موارد مهم برای چاپ کتاب آشنا خواهید شد.

داشتن طرح و برنامه گام‌به‌گام برای تالیف یا ترجمه کتاب: یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در تالیف یا ترجمه کتاب خود دارند ناتمام ماندن آن است. گاهاً پیش آمده است که تالیف یا ترجمه یک کتاب 100 صفحه‌ای چندین سال طول کشیده است. تجربه نویسندگان و مترجمین بزرگ و سرشناس این است که باید براساس یک برنامه از پیش طراحی شده به تالیف یا ترجمه کتاب خود بپردازید. برای این منظور بهتر است هر روز زمان مشخصی را مثلا در صبح یا شب به نوشتن اختصاص دهید. همچنین سعی کنید تعداد صفحات مشخصی مانند 5 یا 10 صفحه در هر روز بنویسید. در این صورت نوشتن یک کتاب 300 صفحه‌ای حداکثر یک الی دو ماه به طول خواهد انجامید.

بازخوانی چندین باره کتاب: برای افزایش کیفیت کتاب خود بهتر است چند بار آن را بخوانید تا هم از نظر نگارشی و هم محتوایی سطح آن را ارتقاء دهید. همچنین پس از اتمام کتاب از یک یا چند نفر بخواهید که کتاب شما را بخوانند و نظرات خود را با شما درمیان بگذارند. این موضوع سبب می‌شود که ایرادات احتمالی از نظر خوانندگان پیش از چاپ کتاب مشخض شود.

برای ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد با ناشر همکاری کنید: همکاری ناشر و نویسنده یا مترجم برای چاپ کتاب ضروری است. در هنگام ویراستاری کتاب باید ارتباط زیادی بین ویراستاری با مترجم یا نویسنده وجود داشته باشد. همچنین ارائه نظر در خصوص صفحه‌آرایی و طرح جلد کتاب می‌تواند مفید باشد. تجربه ناشر در خصوص طراحی جلد بسیار ارزشمند است و در فروش کتاب تاثیر زیادی دارد و از سوی دیگر تسلط نویسنده یا مترجم بر محتوای کتاب نیز قابل چشم پوشی نیست و به همین دلیل همکاری این دو مهم است.

با یک ناشر معتبر همکاری کنید: انتخاب ناشر معتبر مهم‌ترین گام در موفقیت یا شکست یک کتاب به شمار می‌رود. ناشرین معتبر در معرفی کتاب شما بسیار موفق عمل خواهند کرد و همکاری با یک ناشر معتبر می‌تواند سبب افزایش اعتبار کتاب نیز گردد. از سوی دیگر، یک ناشر خوب مراحل چاپ شما را با دقت و کیفیت بالاتری انجام می‌دهد  و خوانندگان بیشتری را به سمت کتاب شما جذب می‌کند.

جمع‌بندی موارد مهم در چاپ کتاب

در این مقاله شما را با موارد مهمی آشنا کردیم که باید برای چاپ کتاب خود در نظر بگیرید. این موارد شامل داشتن زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق برای تالیف یا ترجمه کتاب، بازبینی و مرور مجدد کتاب، همکاری با ناشر در فرایند چاپ و انتخاب ناشر معتبر بودند. انتشارات اندیشه آگاه با چندین سال سابقه در زمینه چاپ کتاب آماده همکاری با نویسندگان و مترجمین گرامی است. این انتشارات توانسته است با چاپ تعداد زیادی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب ایران، اعتبار بسیار بالایی کسب نماید. چاپ کتاب‌هایی مانند برتری خفیف جف اولسون و قدرت انضباط شخصی اثر دنیل والتر از این جمله هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *