0

خودنویس، روان نویس یا خودکار؟ کدام ‌یک انتخاب بهتری است؟

با پیشرفت فناوری، بسیاری از افراد به دنبال گزینه های دیجیتال برای نوشتارند، اما همچنان از گذشته تا به امروز خودنویس، روان نویس و خودکاراز ابزارهای پرکاربرد برای نوشتن هستند. هر یک از این موارد قطعا دارای مزایا و معایبی بوده که در این مقاله، ما به بررسی این موارد می پردازیم و همچنین شما را با تفاوت خودکار و روان نویس آشنا می‌کنیم تا بتوانید در زمان خرید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

این نوشت افزار را برای چه نیازی تهیه می‌کنیم؟

هر کدام از این نوشت‌افزارها با هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از یک فرد به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال شاید از دید خیلی از افراد روان‌نویس در هنگام نوشتار حس راحتی را انتقال دهد و این امکان را فراهم کند تا در بسیاری از زمینه‌ها از آن استفاده شود.

آشنایی با خودکار

خودکاراز جمله ابتدایی‌ترین ابزارهایی است که بعد از مداد برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید بتوان گفت از روان‌نویس و خودنویس هم طرفداران بیشتری دارد. دلیل این انتخاب احتمالا ساختار ساده و ارزان قیمت بودن آن است. خودکار‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم:

خودکار کلاسیک

از این نوع خودکارها حداقل هر کدام ما یک عدد را در خانه داریم. برای نوشتار روزمره کاربرد داشته و ظاهر ساده‌ای هم دارد.

خودکار لوکس

این نوع خودکارها اغلب به عنوان هدیه استفاده می‌شوند، دارای بدنه فلزی بوده و به نسبت خودکارهای کلاسیک گران‌ قیمت‌ترهستند.

خودکار فانتزی

خودکارهای فانتزی به لحاظ ظاهری دارای جذابیت‌هایی هستند که بیشتر کودکان و نوجوانان را به خود جذب می‌کنند، برای مثال استفاده از سر خودکار‌های فانتزی، جوهرهای اکلیلی، تغییر در سایز اصلی خودکاراز جمله این موارد است.

انواع خودکار بر اساس نوع جوهر

امروزه نوشت افزارهای زیادی با ویژگی‌های مختلف، کاربردها و سلیقه‌های متفاوت تولید می‌شوند. خودکارها نیز از این امر مستثنی نیستند و با جوهرهای مختلف وارد بازار می‌شوند، در ادامه به انواع خودکار براساس نوع جوهر و تفاوت خودکار و روان نویس اشاره خواهیم کرد:
· خودکار بال‌پوینت
· خودکار ژله‌ای
· خودکارهای فانتزی
· خودکارهای رولربال
· خودکار فشاری
· خودکارهای چند جوهر
· خودکار خوشنویسی
· خودکارهای یکبار مصرف
· خودکارهای قابل شارژ
· خودکار چپ (مخصوص چپ دست‌ها)
· خودکار استایلوس

آشنایی با روان نویس

روان‌نویس و خودکار به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما در مواردی نیز با هم متفاوت هستند. از جمله ویژگی‌های روان‌نویس راحتی در نوشتار است که یک تفاوت خودکار و روان‌نویس در این است، یعنی با کمترین فشار بر روی کاغذ می‌توانید اثری از جوهر به جا بگذارید.
روان‌‌نویس‌ها قابل شارژ هم هستند و می‌توان سال‌های سال از آن‌ها استفاده کرد.

چه کار کنیم که روان نویس خشک نشود؟

روش‌هایی برای نگهداری از لوازم تحریر، علی الخصوص نوشت افزارها توصیه می‌شود، با وجود تفاوت خودکار و روان‌ نویس، روش‌های نگهداری مشابهی برای آن‌ها توصیه می‌شود.
· بعد از استفاده از روان‌نویس درب آن را بگذارید.
· روان نویس را در جای گرم نگهداری نکنید.
· روان نویس را برعکس در جاقلمی قرار ندهید. (نوک آن به سمت پایین باشد)
· به نوک روان نویس آسیب وارد نکنید. (وارد کردن فشار بیش از اندازه‌ به ساچمه نوک روان نویس آن را از حالت استاندارد خارج می‌کند)

روان نویس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت خودکار و روان نویس باعث شده است که خیلی از افراد به جای خودکارترجیح دهند که از روان نویس برای نوشتن استفاده کنند، روان نویس‌ها دارای نوک‌های مختلف هستند، نوک ساچمه‌ای و نمدی با ضخامت‌های مختلف که در هنگام نوشتن می‌توان تنوع ایجاد کرد. بدنه بعضی روان نویس‌ها بسیار لوکس است که برای هدیه دادن مناسب است.
جوهر روان نویس‌ها قابل شارژ است و می‌توان سال‌ها مخزن آن‌ها را پر و از آن‌ها استفاده کرد. در کل محصول به صرفه‌تری نسبت به خودکار است.

نکات مهم برای خرید روان نویس

با توجه به تنوع روان نویس‌ها در بازار، خرید این امر کار دشواری شده، در قسمت‌های بعد در همین مقاله به تفاوت خودکار و روان نویس اشاره خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا براساس نیاز، بودجه و سلیقه خود انتخاب درستی داشته باشید، پس با ما همراه باشید.

برند روان نویس

هر برند کیفیت خاصی را در تولید محصولات خود در نظر می‌گیرد.

ظاهر روان نویس

روان نویسی را انتخاب کنید که با شخصیت شما هم خوانی داشته باشد.

نوک روان نویس

چه روان نویسی با چه نوکی برای شما کاربرد دارد، به کاربرد آن فکر و بعد روان نویس موردنظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب براساس قیمت روان نویس

در هنگام خرید به بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اید توجه کنید، کیفیت محصول را اولویت قرار دهید تا خرید مطمئنی داشته باشید.

آشنایی با خودنویس

این قلم هم نوعی نوشت افزار است که کمتر کسی از آن برای نوشتن استفاده می‌کند. خودنویس یک ابزار مخزن‌دار است که جوهر در داخل مخزن آن قرار می‌گیرد و از طریق نوک آن بر روی کاغذ انتقال داده می‌شود.

اندازه خودنویس

خودنویس‌ها قلم‌هایی با سری‌های متفاوت هستند که هر کدام برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایزهای مختلف سری می‌تواند روی سایز نوشتار شما تاثیر مستقیم بگذارد در ادامه به پرکاربردترین سایزهای سری خودنویس اشاره می‌کنیم.

خودنویس سایز EF

اگر به دنبال دست خط ظریفی هستید، سری EF با نوک 0/4 میلی متر(خیلی باریک) گزینه مناسب برای شماست.

خودنویس سایز F

سری F از EF کمی ضخیم تر اما همچنان باریک بوده و دارای ضخامت 0/6 میلی متر است.

خودنویس سایز M

سایز M دارای نوشتار متوسط است و ضخامت 0/8 میلی متر دارد.

خودنویس سایز B

سایز B دارای نوشتار 10 میلی متر بوده و برای افرادی که به ایجاد خطوط پهن تمایل دارند مناسب است.

اجزای خودنویس

خودنویس دارای اجزای مختلفی بوده که بهتر است قبل از خرید با آن آشنا شوید. ساختار آن با روان نویس و خودکار متفاوت است، در ادامه با اجزاء آن بیشتر آشنا می‌شوید.

بدنه خودنویس

بدنه خودنویس برای مقاصد مختلفی طراحی شده است، بدنه ضخیم که دارای نوشتار پهن است و بدنه باریک که دارای نوشتار نازک هستند. داخل بدنه، مخزن جوهر و مخزن هوا قرار دارد، مخزن هوا جوهر را با فشار کنترل شده‌ای به سمت سرقلم هدایت می‌کند.

درپوش خودنویس

همه نوشت افزارها دارای درپوش هستند، خودنویس هم باید دارای یک درپوش مناسب باشد تا هوا به داخل آن نفوذ نکند، زیرا باعث تبخیر جوهر و آسیب جدی به سرقلم می‌شود، با وجود تفاوت خودکار و روان نویس این مورد در بین همه نوشت افزارها مشترک است.

سر قلم خودنویس

سرقلم، جوهر داخل مخزن را با استفاده از مخزن هوا روی کاغذ انتقال می‌دهد، پیش تر به انواع سرقلم و کاربردهای آن اشاره شد.

خودکار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاید کمتر کسی در هنگام خرید خودکاربه بدنه ارگونومیک آن توجه کند اما این نکته بسیار مهمی است و از جمله تفاوت خودکار و روان نویس است. هنگام نوشتن با این ابزار در طولانی مدت نباید باعث ایجاد درد در انگشتان دست شود، هنگام خرید در نظر داشته باشید که این نوشت افزار را برای چه هدفی می‌خرید، اگر محصل هستید باید خودکاری سبک و روان را انتخاب کنید تا به راحتی با آن بنویسید.
یک خودکارخوب در هنگام نوشتن در دست شما سر نمی خورد و بازی نمی‌کند، خودکاری را انتخاب کنید که در قسمت قرارگیری انگشتان دارای شیار باشد تا هم از سر خوردن انگشتان جلوگیری کند و هم دست عرق نکند.

تفاوت خودکار با روان نویس چیست؟

تفاوت خودکار و روان نویس در نوع جوهر و مخزن جوهر است. جوهری که در آن استفاده شده است غلیظ‌تر بوده اما در روان نویس رقیق‌تر است به همین خاطر نوشتن با روان نویس به راحتی صورت می‌گیرد. مخزن جوهر روان‌نویس قابل شارژ است اما در خودکاراین گونه نیست.

تفاوت خودکار با خودنویس

· جوهر خودکارغلیظ بوده ولی جوهر خودنویس رقیق است.
· مخزن جوهر خودنویس را می‌توان با رنگ‌های مختلف پر کرد اما در خودکاراین گونه نیست.
· خودنویس دارای سرقلم‌ فلزی است که جوهر از طریق آن به کاغذ منتقل می‌شود اما خودکاربه کمک نوک ساچمه‌ای این عمل را انجام می‌دهد.
· در خودنویس نیاز به فشار دست برای نوشتن نیست اما در خودکاراین عمل لازم است.
· جوهر خودکاربه دلیل غلیظ بودن سریع‌تر از جوهر خودنویس خشک می‌شود.
· مخزن جوهر خودنویس قابل شارژ است اما در خودکاراین گونه نیست.

چگونه درست‌ترین انتخاب را بین خودکار و خودنویس و روان‌نویس داشته باشیم؟

در این مقاله، مفصل در مورد تفاوت خودکار و روان نویس، ویژگی‌های خودنویس، اطلاعات لازم در جهت داشتن یک خرید مطمئن به شما داده شده است، در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید، کدام یک از این ابزارها می‌تواند نیاز شما را برطرف کند یا از نوشتن با آن لذت بیشتری می‌برید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *