2

وصل کردن بند گیتار کلاسیک

بیشتر گیتارهای کلاسیک مانند گیتارهای الکتریک و آکوستیک گیره ای برای بند ندارند زیرا برای نواختن در حالت ایستاده طراحی نشده اند. با این حال، اگر ترجیح می دهید به صورت ایستاده گیتار کلاسیک خود را بنوازید، از داشتن بند برای کمک به پایدار نگه داشتن گیتار خود بهره مند خواهید شد. اگر قصد دارید مرتب گیتار خود را با بند بنوازید، می‌توانید دکمه‌های بند را نصب کنید (یا از یک فروشگاه گیتار بخواهید که اینکار را برایتان انجام دهد). با این حال، اگر تمایلی به سوراخ کردن گیتار خود ندارید، ممکن است یک بند بدون مته نیز بخرید که به طور خاص برای گیتارهای کلاسیک طراحی شده است یا سعی کنید یک بند استاندارد گیتار را با مکنده وصل کنید.این مقاله توسط فروشگاه موسیقی بتهوون تهیه شده است برای مطالعه کامل تر این مطلب به ادرس www.beethovenmshop.com مراجعه کنید.

وصل کردن بند گیتار کلاسیک بدون آسیب به گیتار

1- گیتار خود را از پایین سوراخ صدا تا بالای پشت اندازه گیری کنید. یک نوار اندازه گیری را در پایین سوراخ صدای گیتار خود در وسط یا کمر ساز خود قرار دهید. نوار را تا لبه پایین بکشید و آن را در اطراف و پشت دستگاه خود بپیچید تا این اندازه را به دست آورید.

اکثر تسمه هایی که برای سازهای بدون دکمه بند طراحی شده اند، گیتار کلاسیک را در خود جای می دهند، بنابراین این اندازه گیری برای درک دقیق اندازه ساز شما مهم است.
(برای خرید گیتار به ادرس www.beethovenmshop.com مراجعه کنید و یا از مشاوره رایگان برای انتخاب ساز از متخصصین فروشگاه موسیقی بتهوون بهره ببرید)

2- طول بند لازم برای نگه داشتن ابزار خود را به درستی اضافه کنید. برای اندازه گیری دوم، ممکن است به یک دوست برای کمک نیاز داشته باشید. بایستید و گیتار خود را در سطحی نگه دارید که با نواختن آن راحت باشید. سپس، از پشت گردن به سمت بالای گیتار به سمت پایین اندازه گیری کنید.

این دو اندازه گیری با هم حداقل طول بند گیتار مورد نیاز برای گیتار را به شما می دهد. شما احتمالاً یک بند گیتار می خواهید که حداکثر طول آن حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) بیشتر از آن باشد، بنابراین در صورت لزوم فضایی برای تنظیم آن دارید.

3- یک بند طراحی شده برای گیتار کلاسیک بخرید. چندین شرکت بزرگ تولید بند گیتار، بندهایی را برای گیتارهای کلاسیک و سایر سازهایی که دکمه بند ندارند، می سازند. مطمئناً می توانید اینها را در فروشگاه موسیقی مورد علاقه خود پیدا کنید، اما آنها از خرده فروشان آنلاین بزرگتر نیز در دسترس هستند.

اگر می‌خواهید یک بند را شخصاً از فروشگاه بخرید، ابتدا آن را امتحان کنید و ببینید چه حسی در اطراف گردن شما دارد. اگر راحت نیست، یک بند با مواد یا ضخامت متفاوت را امتحان کنید.
اگر بند خود را به صورت آنلاین سفارش می دهید، مطمئن شوید که می توانید آن را برگردانید اگر مناسب نیست یا از احساس آن خوشتان نمی آید.
نکته: اگر نگران محافظت از پوشش گیتار خود هستید، به دنبال بند پارچه‌ای بدون هیچ گونه پرچ، دکمه، سگک یا لبه‌های سخت دیگری باشید که ممکن است پشت یا کناره گیتار شما را خراش دهد.

 

4- حلقه بند را دور گردن خود قرار دهید. بند معمولی گیتار کلاسیک دارای حلقه ای است که به دور گردن خود می بندید. حلقه در مرکز به هم می پیوندد و یک بند واحد ایجاد می کند که گیتار شما را لنگر می اندازد. قسمتی از بند را که دور گردن شما می‌رود طوری تنظیم کنید که راحت باشد و صاف باشد. آن را بکشید تا وزن گیتار خود را تقلید کنید و مطمئن شوید که در پوست شما فرو نمی‌رود.

همچنین می‌توانید بند را طوری تنظیم کنید که روی یک شانه و زیر بازوی مقابل قرار گیرد  .

5- بند را پشت وسط گیتار خود بکشید. گیتار خود را با گردن بگیرید و آن را طوری قرار دهید که بند آویزان از گردن شما در امتداد کمر گیتار بیفتد. مطمئن شوید که بند کافی در زیر گیتار آویزان است تا آن را در اطراف پایین گیتار بپیچید و آن را به پایین سوراخ صدا قلاب کنید.

اگر برای انجام این کار با بند دور گردن خود مشکل دارید، ممکن است بخواهید بند را بردارید تا ابتدا آن را به گیتار خود متصل کنید. اگر این کار را انجام می دهید، مطمئن شوید که بند را در پشت گیتار خود محکم نگه دارید وگرنه قلاب از بین می رود.

6- بند را به پایین سوراخ صدا قلاب کنید. هنگامی که بند را در اطراف بدنه پشتی گیتار خود قرار دادید، به سمت پایین بروید تا قلاب زیر آن را بگیرید و آن را در اطراف گیتار خود هدایت کنید. سپس، آن را فقط در لبه پایینی سوراخ صدای گیتار خود قلاب کنید.

ممکن است بخواهید آن را به سمت پایین بکشید تا مطمئن شوید که در جای خود روی سوراخ صدا محکم شده است. سپس می توانید بند را در صورت نیاز تنظیم کنید تا به موقعیت بازی دلخواه خود برسید.

7- هنگام استفاده از بند، حداقل یک دست خود را روی گیتار نگه دارید. در حالی که در حال نواختن هستید، بازوی کوبنده شما گیتار شما را صاف نگه می دارد. با این حال، اگر در حالی که بازی نمی‌کنید دست خود را روی آن نگه ندارید، به سمت جلو خم می‌شود و ممکن است از بند بیفتد.

نگه داشتن گیتار در موقعیت ممکن است کمی طول بکشد، به خصوص اگر به نواختن در حالت نشسته عادت داشته باشید. ممکن است بخواهید قبل از استفاده از بند در حین اجرا، چند هفته تمرین کنید.

استفاده از بند گیتار استاندارد با ساکشن کاپ

1- ضخامت بدنه گیتار خود را اندازه بگیرید. شما ساکشن کاپ های خود را به بالا و پایین بدنه گیتار خود می چسبانید. میزان ضخامت این فضاها را مشخص کنید، سپس مکنده هایی بخرید که کمی کوچکتر هستند تا جا بیفتند و یک مهر و موم قوی ایجاد کنند.

شما همچنین می توانید از اندازه گیری استاندارد گیتار کلاسیک استفاده کنید. به طور معمول، یک گیتار کلاسیک 11 و 1/16 اینچ (282 میلی متر) عرض در بالا و 14 و 1/2 اینچ (367 میلی متر) عرض در پایین خواهد داشت.

2- یک بند استاندارد گیتار را انتخاب کنید. می‌توانید بند‌های گیتار را می توانید در فروشگاه موسیقی بتهوون پیدا کنید. سبک بند انتخابی شما در درجه اول به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. هر بند استاندارد گیتار که برای قرار دادن روی یک گیتار با دکمه های بند طراحی شده باشد، با ساکشن کاپ ها نیز کار می کند.

یک بند پارچه ای ممکن است بهتر از یک بند چرمی باشد، زیرا بند های چرمی دارای سگک ها و بند های فلزی هستند که می توانند هنگام نواختن گیتار شما را خراش دهند.
(برای خرید گیتار باس به ادرس www.beethovenmshop.com مراجعه کنید و یا از مشاوره رایگان برای انتخاب ساز از متخصصین فروشگاه موسیقی بتهوون بهره ببرید)

3- ساکشن کاپ هایی با قلاب متناسب با قسمت بالا و پایین گیتار خود بخرید. فنجان های مکنده با قلاب در فروشگاه های صنایع دستی، فروشگاه های عمده تخفیف دار یا آنلاین در دسترس هستند. مطمئن شوید که قلاب به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند بند انتخابی شما را در خود جای دهد.

ساکشن کاپ هایی مانند این ممکن است جفت باشند. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای بالای گیتار خود به گیتار کمی کوچکتر از قسمت پایینی نیاز دارید.

4- ساکشن کاپ ها را قبل از گذاشتن روی گیتار خود تمیز کنید. فنجان های مکنده خود را با آب گرم و صابون بشویید، سپس آنها را کاملا خشک کنید. گیتار خود را نیز تمیز کنید، توجه ویژه ای به نقاطی که قصد دارید ساکشن کاپ ها را در آن قرار دهید، داشته باشید.

قبل از قرار دادن ساکشن کاپ ها و بعد از درآوردن آنها از روغن یا پاک کننده مخصوص گیتار برای گردگیری گیتار خود استفاده کنید.
تمیز و خشک نگه داشتن هر دو سطح، کلید حفظ چسبندگی قوی با مکنده ها است. کمی گرد و غبار می تواند مهر و موم را بشکند و باعث از کار افتادن ساکشن کاپ شود.

5- ساکشن کاپ ها را در جایی که دکمه های بند قرار دارند بچسبانید. قلاب ساکشن کاپ را بچرخانید تا کمی زاویه داشته باشد. بند (زمانی که آن را روی قلاب قرار می دهید) باید در همان جهتی باشد که ساکشن کاپ نوک تیز است. این کار مکنده را ایمن تر نگه می دارد.

ساکشن کاپ ها را به طور یکنواخت فشار دهید تا در جای خود محکم شوند. ممکن است بخواهید قبل از اینکه مهر و موم را با وزن گیتار خود آزمایش کنید، قلاب را کمی بکشید تا مهر و موم آنها را آزمایش کنید.

6- بند خود را به قلاب های مکنده وصل کنید. هنگامی که کاپ های مکنده را به گیتار خود چسبید، می توانید بند را همانطور که روی دکمه های بند آویزان می کنید، روی قلاب ها آویزان کنید. بند را روی شانه خود بگذارید و در صورت لزوم طول بند را تنظیم کنید.

این نوع بند گیتار شما را پایدارتر از بند گیتار کلاسیک که در امتداد انتهای سوراخ صدا قلاب می‌کند، نگه می‌دارد. با این حال، همچنان باید هنگام استفاده از گیتار با بند، دست خود را روی آن نگه دارید تا مطمئن شوید که آسیب نبیند.

سوراخ کردن گیتار برای وصل کردن بند گیتار

1- اندازه گیری کنید تا وسط افقی و عمودی پایین گیتار خود را پیدا کنید. متر نوار خود را در امتداد پایین گیتار خود قرار دهید و وسط آن را علامت بزنید. سپس متر را در عرض ضخامت قرار دهید و دوباره وسط را پیدا کنید. وسط دقیق را با یک تکه نوار برای مرجع علامت گذاری کنید.

نباید دقیقاً وسط را سوراخ کنید زیرا ممکن است باعث شکافتن مفصل گیتار شما شود. علامت گذاری در وسط گیتار به شما کمک می کند تا از انجام این کار اجتناب کنید.

2- نقطه ای را برای دریل کردن درست زیر وسط و به سمت جلوی گیتار خود علامت بزنید. شروع به ضربه زدن به قسمت پایینی گیتار خود در اطراف وسط گیتار کنید تا جایی پیدا کنید که به جای صدای توخالی، صدایی کسل کننده ایجاد کند. از یک تکه نوار برای علامت گذاری آن نقطه به عنوان نقطه مته استفاده کنید.

ممکن است بخواهید با یک نشانگر روی نوار خود یک “X” ایجاد کنید. روی مرکز “X” ضربه بزنید تا مطمئن شوید که هنوز یک نقطه با چوب در پشت آن وجود دارد. از نشانگر مستقیماً روی گیتار استفاده نکنید – ممکن است به گیتار آسیب برسانید.
(برای خرید گیتار کلاسیک به ادرس www.beethovenmshop.com مراجعه کنید و یا از مشاوره رایگان برای انتخاب ساز از متخصصین فروشگاه موسیقی بتهوون بهره ببرید)

3- به آرامی نقطه ای را که علامت گذاری کرده اید سوراخ کنید. مته خود را در دریل خود قرار دهید و دریل خود را با نقطه ای که در پایین گیتار خود مشخص کرده اید، تنظیم کنید. مته خود را روشن کنید و به مته خود اجازه دهید کار را انجام دهد – آن را فشار ندهید یا مجبور نکنید که عمیق تر شود.

مرتباً مکث کنید تا عمق سوراخ خود را با پیچ بررسی کنید تا مطمئن شوید که خیلی عمیق سوراخ نشده باشد.

4- پیچ بند گیتار خود را به پایین گیتار خود پیچ کنید. پیچ خود را روی سوراخ قرار دهید و با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ را به آرامی و با احتیاط داخل سوراخ بپیچید.

پیچاندن پیچ را تا زمانی ادامه دهید که سفت شود و پایین پیچ با گیتار شما همسطح شود. مراقب باشید بیش از حد آن را پیچ ندهید، در غیر این صورت ممکن است به پوشش گیتار خود آسیب برسانید یا باعث شکافتن چوب شوید.

5- محل پیچ بند گیتار را روی پاشنه گردن اندازه گیری کنید. اگر در بالای گیتار خود یک پیچ بند نصب می کنید، آن را در قسمت سه گانه پاشنه گردن (سمت کنار باریک ترین سیم گیتار خود) قرار دهید. جایی را انتخاب کنید که هنگام نواختن، گیتار شما را از شما دور نکند. دو اندازه بگیرید: طول از فرت بورد و فاصله دور از بدنه گیتار.

اگر بند را با انگشت خود در جایی که پیچ قرار می گیرد نگه دارید، می توانید بدون نیاز به اندازه گیری های زیادی بفهمید که آیا این بهترین مکان برای پیچ بند گیتار شما است یا خیر. به سادگی بند را به پیچ بند پایینی وصل کنید، سپس از انگشت شست یا اشاره خود استفاده کنید تا بند را در امتداد پاشنه گردن ثابت نگه دارید. اگر نوک گیتار از شما دور شد، محل بند را تنظیم کنید.
هنگامی که بهترین مکان را برای پیچ بند خود پیدا کردید، از پیچ بند برای ایجاد یک فرورفتگی کوچک در پاشنه گردن استفاده کنید.

6- سوراخ خود را دریل کنید تا دکمه بند را در پاشنه گردن قرار دهید. اگرچه پاشنه گردن کمی محکم تر از قسمت پایینی گیتار است با احتیاط دریل کنید. اجازه دهید مته بدون فشار دادن آن کار را انجام دهد.

اگر قبل از سوراخ کردن ته گیتار، مته خود را علامت زده باشید، عمق این سوراخ یکسان خواهد بود. قبل از رسیدن به علامت توقف کنید.
پس از اتمام سوراخ کردن، دکمه بند را مانند سوراخ پایین پیچ کنید. اکنون گیتار شما آماده است تا یک بند را ببندید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سهیل گفت:

    من از فروشگاه موسیقی بتهوون و فروشگاه تهران ملودی و سازکالا خرید کردم اما در اخر برای خریدگیتار بهترین قیمت و در فروشگاه موسیقی بتهوون پیدا کردم

    1. سمیرا گفت:

      اره واقعا قیمتاشون خیلی مناسبه مخصوصا قیمت گیتار