0

تاثیرات شگفت انگیز بازی های فکری بر حافظه

بازی های فکری

بازی های فکری برای تمام سنین از کودک تا بزرگسال فواید خاص خود را دارد و شما می توانید بازی های فکری را علاوه بر یک فعالیت سرگرم کننده به عنوان مهارتی برای تقویت حافظه و ذهن به کار بگیرید. بازی های فکری باعث جلوگیری از پیری زودرس مغز و اختلالات حافظه می شود. اگر از مغزتان به شیوه ای صحیح کار نکشید سلول های مغزی به تدریج ضعیف شده و توانایی خود را از دست می دهند.

 

مزایای بازی های فکری برای حافظه

سلول های مغزی نیاز به فعالیت ذهنی دارند. بنابراین باید ذهن را با چالش های مختلف رو به رو کرد تا قدرت استدلال مغز تقویت شود. بازی های فکری بهترین روش برای تقویت حافظه و فعال کردن مغز به شمار می رود. از جمله مهمترین مزایای بازی های فکری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه
  • افزایش عملکرد مغز
  • بهبود توانایی سرعت عکس العمل مغز
  • افزایش تمرکز
  • کاهش استرس و فشارهای عصبی
  • ایجاد لحظات شاد و مفرح
  • افزایش ضریب هوشی
  • تقویت روحیه سازگاری با محیط
  • افزایش قدرت خلاقیت و مهارت حل مسئله
  • پیشگیری از آلزایمر

 

بازی های فکری علاوه بر تقویت مهارت های ذهنی باعث تقویت مهارت های اجتماعی می شود. افرادی که ذهن فعال تری داشته باشند می توانند در محیط های اجتماعی نقش موثرتری ایفا کنند. موفقیت در عرصه های مختلف اجتماعی نیازمند برقراری ارتباط موثر است و افرادی در این زمینه موفق می شوند که مهارت های شناختی قوی تری داشته باشند.

 

یکی دیگر از مهمترین فواید بازی های فکری پیشگیری از فراموشی و آلزایمر در سنین بالا است. متاسفانه آمارها حاکی از آن است که تعداد افراد مبتلا به آلزایمر روز به روز در حال افزایش است. با توجه به زندگی شهرنشینی و تغییر سبک زندگی و رفتارهای غلط که در میان افراد به صورت یک عادت شکل گرفته است باعث شده است تا افراد بیشتری به فراموشی مبتلا شوند. از این رو بازی های فکری به کمک انسانها آمده است و با فعال نگه داشتن ذهن توانسته است از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.

 

ذهن پویا و ورزیده همیشه در حل مسائل و پردازش و فکر کردن عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. بنابراین حتی اگر تاثیر آنی بر ذهن شما نداشته باشد، در دوران کهولت باعث پیشگیری از اختلالات حافظه می شود.

 

بازی های فکری

 

بازی های فکری برای همه سنین از کودک گرفته تا بزرگسال فواید خاص خود را دارد. بازی های فکری محدود به سن خاصی نیست و بسته به گروه سنی می توان بازی فکری مناسب را انتخاب کرد. بازی های فکری برای گروه های سنی مختلف طراحی می شود و هریک ویژگیهای خاص خود را دارد. برخی از بازی ها نیز برای تمامی گروه های سنی مناسب هستند و به صورت خانوادگی می توان بازی کرد مانند بازی هیجان انگیز و همه پسند تخته نرد.

 

یادگیری قوانین بازی تخته نرد، بهترین بازی فکری

تخته نرد یکی از بازی های فکری است که می توان به عنوان یک بازی تخته ای حرفه ای از آن نام برد. تخته نرد بازی استراتژیکی است که می توانید به واسطه آن حافظه خود را تقویت کنید و لحظات شاد و مفرحی را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید. اگر علاقمند به یادگیری این بازی جذاب هستید باید ابتدا با قوانین بازی تخته نرد https://shahrefekr.ir/backgammon-rules/ آشنا شوید سپس وارد بازی دو نفره تخته نرد شوید.

 

تخته نرد چه تاثیری بر ذهن دارد؟

بسیاری از مردم گمان می کنند بازی کردن فقط برای گذراندن اوقات فراغت است و سرگرمی ارزش دیگری ندارد. در صورتی که این تصور اشتباه است و نتایج تحقیقات نشان می دهد که بازی ها، مخصوصا بازی های فکری و تخته ای اثرات مثبتی روی فکر و ذهن دارد. در این میان بازی تخته نرد و شطرنج را می توان به عنوان بهترین بازی های فکری نام برد.

 

تخته نرد، ورزش ذهنی

یکی از راه هایی که به تقویت ذهن کمک می کند بازی های فکری است که به نوعی حکم ورزش کردن برای مغز را دارد. برخی مطالعات نشان داده است که بازی های فکری مهارت های شناختی را افزایش می دهد و مخصوصا برای افراد کهنسال به جهت تقویت حافظه بسیار موثر است. مهارت های شناختی همان مهارت هایی هستند که به ذهن شما برای بهبود در تفکر و تصمیم گیری کمک می کند. ما در زندگی همیشه در حال فکر کردن و برنامه ریزی و تحلیل هستیم. بازی های فکری باعث پویایی فکر ما می شود و به ما در حل مسائل مختلف، از مسائل جاری روزمره تا پیچیده ترین مسائل علمی کمک می کند.

 

بازی های فکری

 

تحت نرد چگونه باعث تقویت فکر می شود؟

ما با بازی کردن در واقع ذهن خود را به فعالیت بیشتر تشویق می کنیم و بازی تخته نرد یکی از بهترین انتخاب ها برای تقویت قوای ذهنی است. اما شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که بازی تخت نرد چطور باعث بهبود عملکرد ذهنی می شود؟ به عنوان مثال وقتی در بازی نوبت به شما می رسد و شما قرار است یک مهره را حرکت دهید، تمام جوانب حرکت خود را می سنجید و به زدن مهره حریف و برنده شدن می اندیشید. در نتیجه هم تحلیل می کنید و هم به دنبال راه حل می گردید و به عبارتی از ذهن خود کار می کشید. این حرکت ذهنی باعث می شود تا ذهن خود را برای حل مسئله در امور روزمره زندگی نیز تقویت کنید.

 

نتیجه گیری

بازی های فکری سلامت ذهنی شما را تضمین می کند و شما را آماده ورود به زندگی پرمشغله روزمره می کند. در بازی تخته نرد سرعت تفکر افزایش می یابد و سطح تمرکز و برنامه ریزی و استدلال در مسائل رشد می کند. اگر علاقمند به بازی اسرارآمیز تخته نرد هستید می توانید با خرید تخته نرد از نمایندگی فروش تخته نرد تهران فعالیتی سرگرم کننده برای خود و خانواده خود ایجاد کنید. مجموعه شهرفکر https://shahrefekr.ir/  نامی آشنا در زمینه تولید انواع تخته نردهای مدرن و سنتی است که تخته نرد همراه با ضمانت نامه ارائه می دهد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *