0

مزایا و کاربرد های پنل خورشیدی | چگونه هزینه برق خود را کاهش دهیم؟

چکیده : پنل های خورشیدی دستگاه هایی جهت تامین انرژی برق و ذخیره آن هستند. اختراع آن ها گامی بلند به سمت پایداری محسوب می شود زیرا جایگزینی برای منابع پایان پذیر زمین به حساب می آید. با استفاده بیشتر از این وسایل می توان تولید گاز های گلخانه ای و استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش داد و در نتیجه محیط زیست را از آلودگی بیشتر حفظ کرد. در این مقاله با نحوه کارکردن این ابزار ها و فوایدی که برای طبیعت و انسان دارد آشنا می شویم.

پنل خورشیدی دستگاهی است که نور خورشید را که از ذرات انرژی به نام فوتون تشکیل شده است، به برق تبدیل می کند. بنابراین برای تامین انرژی استفاده می شود. این ابزار ها را می توان برای طیف گسترده ای از کاربرد ها مانند تجهیزات مخابراتی، سنجش از دور و تولید برق توسط سیستم های برق خورشیدی مسکونی و تجاری استفاده کرد. در این مقاله با نحوه کار کردن و مزایای پنل خورشیدی برای محیط زیست آشنا می شویم.
بحث توسعه انرژی خورشیدی و استفاده از آن بیش از 100 سال قدمت دارد. در آن زمان از این انرژی تنها برای تولید بخار استفاده می شد که برای رانندگی ماشین آلات مورد نیاز بود. در ادامه فردی به اسم ادموند بکرل کشف کرد که می توان از نور خورشید برای تولید انرژی استفاده کرد. بعد از آن افراد زیادی بر روی این پروژه کار کردند تا در نهایت دستگاهی به وجود آمد که این کار را ممکن ساخت.

نحوه کار کردن پنل خورشیدی

این دستگاه از تعدادی سلول های خورشیدی جدا تشکیل شده است که لایه ای از جنس سیلیکون، فسفر و بورون آن را شکل داده اند. فوتون ها توسط این سلول ها جذب می شوند و طی یک فرایند که فتولتائیک نام دارد انرژی آن ها را به برق تبدیل می کند. به طور متوسط سقف یک خانه معمولی، ظرفیت کافی برای نصب پنل های خورشیدی را دارد که می تواند مزایای زیادی برای صاحب خانه داشته باشد به طوری که در روز، برق تولید می شود و در شب می تواند از آن استفاده کند و انرژی مازاد تولید شده ذخیره شود. دستگاه های خارج از شبکه برق اصلی، تجهیزات برق خورشیدی مختلفی نیاز دارند که ضروری ترین آن ها باتری، اینورتر و دستگاه کنترل کننده شارژ هستند.

مزایای پنل خورشیدی

این دستگاه ها با توجه به خصوصیات و کاربردی که دارند سود زیادی هم به انسان و هم به محیط زیست می رسانند.

تولید برق مناطق دور افتاده

خانه ها و کابین هایی که در دل جنگل و دور از شبکه اصلی برق ساخته می شوند، با استفاده از این ابزار نیازی به صرف هزینه های سنگین برای نصب تیر های برق و کابل کشی از نزدیک ترین نقطه دسترسی به شبکه اصلی ندارند. بنابراین می توانند بسیار ارزان تر باشند. علاوه بر آن اگر به درستی نگهداری شوند حتی تا سه دهه می توانند انرژی تامین کنند، در نتیجه دوام بالایی دارند.

تجدید پذیر و پاک

شاید بتوان گفت که بزرگ ترین مزیت این دستگاه ها برای طبیعت تولید انرژی تجدید پذیر و عدم ایجاد آلودگی است. با توجه به تغییرات اقلیمی و اهمیت تولید کمتر گاز های گلخانه ای، پیدا کردن راهی برای تولید برق بدون مصرف انرژی های فسیلی بسیار حیاتی است. آن ها همچنین از مصرف بی رویه منابع تجدید پذیر جلوگیری می کنند که می توانند سیاره زمین را تا حدودی نجات دهند. مصرف کنندگان انرژی خورشیدی سالانه حدود 75 میلیون بشکه نفت و 35 میلیون تن دی اکسید کربن صرفه جویی می کنند. مقالات پنل خورشیدی اطلاعات دقیق تری در این باره در اختیار شما قرار می دهند.

استفاده از انرژی های فراوان

اکثریت ماژول های pv از سیلیکون به عنوان جز اصلی خود استفاده می کنند. این نکته بسیار خوبی است زیرا سیلیکون زیادی وجود دارد. در واقع دومین عنصر فراوان در پوسته زمین است. سلول های سیلیکونی ساخته شده از یک تن ماسه، به اندازه سوزاندن 500000 تن زغال سنگ، برق تولید می کند.

عدم نیاز به تابش مستقیم خورشید

این دستگاه ها برای تولید برق به تابش مستقیم نور خورشید نیاز ندارند. آن ها حتی می توانند در روز های ابری و یا در زمستان این عملیات را انجام دهند. سیستم های pv حتی در سخت ترین شرایط هم منبع تغذیه الکتریکی را حفظ می کنند در حالی که فناوری های معمولی در شرایط بحرانی قادر به تولید برق و یا توزیع آن نیستند. فیلم نحوه کار پنل خورشیدی می تواند این فرایند را به طور واضح نشان دهد.

عدم تولید آلودگی صوتی

این دستگاه ها کاملا بی صدا هستند بنابراین برای استفاده در مکان هایی که سکوت بسیار اهمیت دارد مانند مدارس و کتابخانه ها و همچنین مناطق مسکونی می توانند کاربرد زیادی داشته باشند.

ایمنی بالا

از آن جایی که این دستگاه ها نیازی به سوخت های قابل احتراق ندارند، در صورت نصب و نگهداری درست، امکان آتش سوزی در آن ها بسیار پایین است.

تامین انرژی سیستم های سرمایشی

در روز های گرم تابستان که در واقع پیک تقاضای برق برای استفاده از سیستم های تهویه هوا است معمولا با کمبود انرژی مواجهه هستیم، این دستگاه ها راه حلی برای این مشکل به شمار می روند.

کارایی زیاد در ارتفاعات بالا

توان خروجی این دستگاه ها در ارتفاعات بالا‌تر بیشتر است، این در حالی است که ژنراتور های دیزلی در ارتفاع بالا راندمان خود را از دست می دهند.

ضرورت های نصب پنل خورشیدی

این ابزار برای این که بتواند به درستی عمل کند و بیشترین نتیجه را ارائه دهد نیاز دارد تا شرایط مناسبی داشته باشد و دستورالعمل های لازم در نصب آن رعایت شود.

توجه به شکل و شیب سقف

این دستگاه ها در زاویه 30 درجه رو به جنوب بهترین عملکرد را دارند. اگر چه آن ها در شرایط متفاوت کارکرد خود را دارند اما در این زاویه بیش ترین بازدهی را ارائه می دهند. همچنین بهتر است پنل ها دور از شاخه و برگ درختان نصب شوند تا سایه ای بر روی آن ها شکل نگیرد زیرا ممکن است عملکرد آن ها را کاهش دهد.

وجود پناهگاهی در برابر باد

این دستگاه ها اگر در معرض وزش شدید باد و باران قرار بگیرند ممکن است در دراز مدت کارایی شان تحت تاثیر قرار بگیرد.

توجه به دمای هوا

نکته جالب توجه این است که بر خلاف انتظار، ابزار های مورد نظر در دمای بالا و هوای گرم عملکرد بهتری ندارند. زیرا آن ها به نور خورشید نیاز دارند نه گرما. بنابراین دمای بالا عملکرد آن ها را پایین می آورد.

کاربرد های پنل خورشیدی

پیشرفت فناوری و ساخت انواع این ابزار ها باعث شده تا در حوزه های مختلفی کاربرد داشته باشند. بزرگ ترین نوع آن در حال حاضر در صحرای کالیفرنیا قرار دارد که حدود 90 درصد انرژی خورشیدی تجاری جهان را تولید می کند. برخی از کاربرد های دیگر آن ها در زیر آمده است.

• استفاده در انواع ساختمان، جاده، پل، فضاپیما و حتی ماهواره ها
• استفاده در مزارع خورشیدی در فضای های بزرگ و خالی
• انوع سبک وزن و قابل حمل برای نصب در پنجره ها و یا شارژر های تلفن همراه به کار می روند.
• نسل بعدی خودرو ها و قایق ها بر اساس این دستگاه در حال طراحی و به روز رسانی هستند.
در نهایت باید گفت این دستگاه های خورشیدی بسیار ضروری به نظر می رسند زیرا نقش مهمی در حرکت به سمت پایداری ایفا می کنند. این ابزار ها در کنار مزایای زیادی که برای طبیعت دارند، باعث کاهش هزینه قبض برق شما نیز می شوند. در حالی که ممکن است بدون عیب نباشند اما سرمایه گذاری در آن ها در طولانی مدت سود بیشتری برای خریداران دارد. از آن جایی که در ایران ساعات آفتابی زیادی داریم امکان بهره مندی از این منبع بی پایان به راحتی در اختیار ماست. بسیاری از سایت ها هستند که آگهی های مرتبط با این دستگاه ها و لوازم جانبی آن ها را منتشر می کنند. یکی از این سایت ها تارگتینو است که با مراجعه به آن می توانید اطلاعات دقیقی کسب کنید و خریدی آگاهانه داشته باشید.
برچسب ها : تجهیزات پنل خورشیدی,خرید پنل خورشیدی,آگهی پنل خورشیدی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *