0

11پیشنهاد مهم و کاربردی برای استفاده از بریس ها در سر کار

هرروزه صدها هزار نفر قبل از رفتن به محل کارشان، روی مفصلی که درد دارد و یا به خاطر قوز پشت، بریس می پوشند. بعضی ها به دلیل ریکاوری بعد از آسیب دیدگی و بعضی ها هم برای مراقبت بیشتر از مفاصلی که به حمایت بیشتری نیاز دارند، از بریس و ارتز استفاده می کنند. اما نکته مشترک بین همه آنها، نیازشان به استفاده از یک بریس راحت در محل کار است.

بریس ورزشی مناسب می تواند کارهایتان را ساده تر و ایمن تر نماید. اما اگر استفاده هرروزه از بریس تنگ باعث می‌شود تا گردش جریان خون و پوستتان با مشکلاتی مواجه شود. اما خبر خوب اینست که تاریخچه طولانی مدت استفاده از بریس باعث شده تا مطالعات زیادی روی این وسایل انجام شود و نکاتی برای هرچه راحتتر شدن استفاده طولانی مدت از این بریس ها به دست آوریم. اگر باید هرروز از بریستان برای کار و مدرسه استفاده کنید، باید برای کمک به افزایش راحتی و برخورداری حداکثری از مزایای این وسایل در ریکاوری و محافظت از مفاصلتان، به این نکات دقت کنید.

1.در انتخاب بریستان دقت کنید.

اولین گام انتخاب یک بریس مناسب با توجه به نیازتان (بریس مناسب برای دوره ریکاوری بعد از درمان با بریس مناسب برای استفاده هرروزه متفاوت است) است. باید فاکتورهای مختلفی را در انتخاب یک بریس راحت در نظر بگیرید تا در عین حالی که محافظت کافی از مفصل را ایجاد کند، بازه حرکتیتان را محدود نکند. کیفیت لایه داخلی که در تماس با بدن است و راحتی بریس، دو مورد ضروری برای هر ارتز محسوب می شود، اما اینها نباید باعث شود که به ویژگی تنفس پذیری آن دقت نکنید.

فراهم کننده بازه حرکتی مناسب

به کارهایی که قرار است در حین پوشیدن بریس انجام دهید، و بازه حرکتی لازم برای هر یک از آنها دقت کنید. برای مثال یک بریس گردن سفت برای بیماری های گردنی مناسب است، اما این نوع بریس جلوی نگاه کردن به نمایشگر در حین تایپ کردن در محل کارتان را می گیرد. بریس های نرم تر برای استفاده طولانی تر و یا مراحل پایانی ریکاوری، گزینه مناسب تری است و علیرغم فراهم کردن حمایت کافی از گردن، دست بیمار را برای انجام حرکات با بازه حرکتی گسترده تر باز می گذارد.

جنس رویه داخلی بریس و راحتی

به هیچ وجه نباید جنس رویه داخلی بریس را دست بگیرید؛ حال می خواهید خودتان لایه ای به بریس اضافه کنید و یا بریسی را انتخاب کنید که از رویه مناسبی برخوردار باشد، اما باید بدانید که هر چه تماس میان بریس سفت و پوستتان کمتر باشد، بهتر است. رویه داخلی بریس، تضمین کننده راحتی استفاده طولانی مدت از بریس و کاهش احتمال بروز زخم تماسی است.

تنفس پذیری

جنس تنفس پذیر بریس از غرق در عرق شدن عضوی که بریس به دورش بسته شده جلوگیری می کند. اگر جنس بریس به گونه ای باشد که تنفس کافی برای عضو و پوست آن تامین نشود، احتمال ایجاد جوش بالا می رود. اولویت گذاری بر روی تامین هوای مورد نیاز برای پوست، سلامت و راحتی هر چه بیشتر اعضای بدنتان را فراهم می کند.

2.قبل از بستن بریس، پوست زیر آن را تمیز و خشک کنید.

به پوشیدن بریس می رسیم و در ادامه می خواهیم به نکاتی درباره قبل و در طول استفاده از بریس بپردازیم. اولین چیزی که باید برای پوشیدن بریس در نظر داشته باشید، تمیز و خشک بودن پوست است. اگر برای این کار لازم است که از لوسیون استفاده کنید، این کار را در شب قبل انجام دهید که زمان پوشیدن بریستان کمتر است و می توانید استراحت بیشتری داشته باشید. اولین کاری که در صبح میکنید اینست که پوستتان را بعد از دوش گرفتن و قبل از پوشیدن بریس، خشک کنید. با این کار از باقی ماندن رطوبت در بین بریس و پوست جلوگیری میکنید و زمینه تماس مناسب میان بریس و پوست را فراهم می کنید.

3.یک لایه نازک مثل زیرپوش برای بین بریس و پوستتان در نظر بگیرید.

یک نکته مراقبتی خوب دیگر، استفاده از یک لایه نازک و نرم پارچه ای است که در بین بریس و پوستتان قرار بگیرد. تقریبا همه، صرف نظر از جنس بریس، با پوشیدن بریس عرق می کنند و اگر یک لایه در بین بریس و پوستتان باشد، به جذب این رطوبت و حفظ وضعیت بهتر پوستتان کمک می کند.

پوشیدن یک تیشرت نازک و نرم در زیر بریس کمر مفید است، اما مطمئن شوید که تیشرتتان دوخت بغل نداشته باشد تا به دلیل فشار ناشی از بریس در پوستتان فرو نرود. برای بریس قوزک پا هم جوراب نرم و نازکی را پیشنهاد می کنیم که کش سفتی نداشته باشد تا درون پایتان فرو نرود.

یک تکه دستمال پیچیده شده در دور مچ می تواند همان چیزی باشد که برای جذبب رطوبت و پیشگیری از اصطکاک با لبه های سفت زیر مچ بندهای طبی دست نیاز دارید. تیشرت های آستین بلند و لگ هم گزینه های مناسب برای بریس های آرنج و انواع زانوبند هستند و اگر نمیخواهید این موارد را بپوشید، می توانید از دستمال های پارچه ای بزرگ استفاده کنید.

4. لباس های گشادی بر روی بریس بپوشید.

اگر دلتان نمی خواهد که بریس از زیر لباستان مشخص باشد، بهتر است لباس های گشادی را بر روی بریس بپوشید. شلوار راسته یا شلوار تا روی مچ پا با بریس قوزک و زانو همخوانی خوبی دارد و خطوط آن از زیر لباس مشخص نخواهد بود. بریس مچ دست و آرنج را هم می توان به خوبی با لباس های آستین بلند و گشاد پوشاند. برای بریس کمر و پشت هم گزینه های زیادی خواهید داشت و از پیراهن، هودی و … برای پوشاندن آن می توانید استفاده کنید.

5. قضاوت درباره سفتی بسته شدن بریس با روش دو انگشتی

در زمان بستن بریس نباید با تمام توان این کار را انجام دهید تا فشار آن را بر اعضای بدنتان حس کنید. شاید فکر کنید که بستن سفت تر بریس یعنی حمایت و محافظت بیشتر از اعضا، اما این حالت به سرعت باعث ایجاد ناراحتی و یا قطع گردش جریان خون خواهد شد. قابل اعتمادترین روش برای بررسی سفتی بریس، استفاده از روش دو انگشتی است. در این روش ساده بعد از بستن بریس، اگر دو انگشتتان (و نه سه انگشت) به زیر تسمه برود، یعنی سفتی بریس در حالت مناسبی قرار دارد. اگر تنها یک انگشتتان به زیر آن برود، یعنی خیلی سفت شده است و سه انگشت هم به معنای شل بودن آن است. بدن خودتان است و بحث راحتی بدن و فشار خون شماست و باید از انگشتان خودتان برای این کار استفاده کنید.

6. دو بار در روز بریس را در بیاورید تا هم بریس، و هم پوستتان هوا بخورد.

اصولا دلتان نمی خواهد که بریستان را همیشه به تن داشته باشید. بیش از 8 ساعت می تواند زمان زیادی باشد و توصیه اکثر پزشکان آن است که بعد از هر چند ساعت، بریس را در بیاورید و بعد از چند دقیقه دوباره بپوشید. یعنی بهتر است حداقل دو بار در طول کارتان، بریس را در بیاورید تا هوایی بخورید و پوستتان را ماساژ دهید.

البته که روند کاریتان و فشاری که به بدنتان وارد می شود، متفاوت است و احتمالا دو تا سه مرتبه در مدت کارتان می تواند انتخاب خوبی برای کندن و پوشیدن مجدد مناسب باشد. اما گاهی هم لازم نیست بلافاصله بریستان را بپوشید و می توانید به جای تایپ کردن، کمکی زمان برای استراحت و خواندن اختصاص دهید. و یا برای مثال اگر در جمع دوستانتان هستید و آنها از قرار دادن بریس بر روی میز ناراحت نمی شوند، شاید بهتر باشد به خودتان و پوستتان استراحت دهید. اگر عرق کرده بودید، شاید بهتر است که بعد از هوا دادن بریس، پوشش داخلی آن را (در صورت امکان) تغییر دهید و از پوشش خشک و تمیز استفاده کنید.

7. مراقبت نقاط فشاری در بدنتان باشید.

بعد از هر مرتبه که بریس را در می آورید، بدنتان را کنترل کنید تا نقاط فشاری بر روی پوستتان ایجاد نشده باشد. باید به دنبال نقاط گرم، نقاطی که بخار یا زخم هایی باشید که به دلیل فشار زیاد ناشی از بریس یا اصطکاک بین پوست و بریس ایجاد شده است. اگر بخواهیم مثال ملموسی از این نقاط بزنیم، باید به کفشهای تازه ای اشاره کنیم که شاید در ابتدا اندازه پایتان نباشد و باعث ایجاد زخم در پایتان می شود. نقاط فشاری، بیشتر از این جهت خطرناک هستند که حتی در زمان نیاز به استفاده از بریس هم به دلیل دردی که دارید نمی توانید آن را بپوشید. می توانید اولین مراحل تشکیل نقاط فشاری را با کنترل های روزانه پیدا کنید و با اعمال تغییراتی در بریس، آنها را کاهش داده یا حذف کنید. نحوه بستن بریس، پوشش بریس یا لباستان و یا به طور کلی خود بریس را تغییر دهید.

8. بریس های مختلف را امتحان کنید.

امتحان کردن بریس های مختلف هیچ مشکلی ندارد و حتی شاید با این کار بتوانید مجموعه ای از بریس های مختلف برای جاهای مختلف (ورزش، کار، کوتاه مدت، طولانی مدت و …) تهیه کنید. شاید در یک بریس راحت نباشید و این موضوع اصلا مهم نیست، چون ممکن است قرار باشد ساعات زیادی در روز را با آن بگذرانید و قرار نیست که به خودتان و بدنتان سخت بگیرید. شاید برای یک کار به یک بریس سفت، و بریس منعطف برای کار دیگری نیاز داشته باشید. تعویض بریس ها باعث می شود تا هم فشار کمتری به بدن وارد شود، هم بریس های سالم تری داشته باشید و هم اینکه در هر موقعیتی از بریس مناسب با آن موقعیت استفاده کنید.

9. در صورت نیاز، حتما از کسی کمک بخواهید.

اگر در پوشیدن یا درآوردن بریس به کمک نیاز داشتید، فقط درخواست کنید. اصولا نباید کسی از کمک به شما در باز کردن چسب یا تسمه بریس ناراحت شود، بنابراین نباید خجالت بکشید. بعلاوه اگر بدانند که اگر بریستان راحت باشد، دوستانه تر برخورد می کنید و کاراییتان در محل کار بالا می رود، اتفاقا از کمک به شما خوشحال هم خواهند شد. اگرچه بهتر است که خودتان در انجام مراقبت های فردیتان کاملا مستقل باشید، اما به حالتی فکر کنید که یک بریس لق دارید که نمی توانید به خوبی آن را محکم کنید و یا چون کندن بریس برایتان سخت است، مجبور باشید آن را در کل روز بپوشید؛ قطعا در چنین مواردی بهتر است که از یک نفر کمک بخواهید.

10. نگهداری از بریس و پاکسازی کرک و پرز آن را جدی بگیرید.

بریس های ورزشی که هرروز می پوشید، سریع کثیف می شوند و به نظافت نیاز خواهند داشت. اگر می توانید، آن را یک مرتبه در هفته، در ماشین لباسشویی بیاندازید و در غیر اینصورت با دست بشویید و در مقابل آفتاب، خشک کنید. نظافت بریس در استفاده از آنها در محل کار، و ظاهر شما نیز تاثیر می گذارد، پس بهتر است نظافت آن را جدی بگیرید. رفع پرزهای ایجاد شده در چسب ولکروی بریسی که هرروز استفاده می کنید، باعث می شود تا ظاهر ژولیده و کثیف آن بهبود یابد.

11.سخت نگیرید!

اما آخرین نکته آن است که در مواجه با استفاده از بریس، سخت نگیرید و خودتان را اذیت نکنید. اگر به دنبال راحتی در استفاده از ارتز و بریس هستید، بهتر است روی آن حساس نشوید. اگر مدام حواستان بر روی بریس باشد، احتمال کوچکترین تماس و کمترین فشار ناشی از بریس، به مواردی اذیت کننده تبدیل می شوند. سعی کنید خودتان را مشغول نگه دارید، تا حواستان به کارهای دیگر باشد و در کل در استفاده از بریس، مثبت باشید! وقتی به بریس عادت کنید، به کلی یادتان می رود که بریس به تن کرده اید. یادتان نرود که هدف نهایی بریس ورزشی، طراحی راحت و استفاده مناسب از آنها است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *