0

گوگل اسکولار رو قورت بده!

گوگل اسکولار

برای یافتن منابع تحقیقاتی در گوگل روش های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و ساده ترین آن ها استفاده از گوگل اسکولار است. این جستجوگر به محققان کمک می کند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به رساله های علمی و مقالات در حوزه مورد نظر خود دست یابند. این ابزار اگرچه بسیار کاربردی است، اما خیلی از کاربران همچنان شناخت کامل و جامعی از آن ندارند و همین مسئله موجب شده نتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. اگر می خواهید با گوگل اسکولار و نحوه کار با آن بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

 

گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار یا همان اسکولار جستجوگری از شرکت بزرگ گوگل است که برای کاربران امکان جستجو واژه های کلیدی در گزارش های فنی، رساله های علمی و مقاله ها را فراهم می کند. این ابزار جستجوی گوگل کاملا رایگان است و مقالات رشته های مختلف دانشگاهی از پزشکی گرفته تا علوم کامپیوتر و اقتصاد را می توانید به راحتی با استفاده از این جستجوگر مورد بررسی قرار دهید.

هنگامی که کاربران در هر نقطه ای از جهان مانند فنلاند، ایران و … یک کلید واژه را در گوگل اسکولار جستجو می کنند نتایج جستجو با توجه به میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می شود. مرتب کردن یافته ها در اسکولار کاملا بر عکس جستجوی همگانی گوگل است و یافته ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مولفان مرتب می شوند و ترتیب مرتب سازی بر اساس  تعداد بازدیدها و پیوندهای سایت نیست.

 

گوگل اسکولار برای چه افرادی خیلی کاربردی است؟

گوگل اسکولار برای تمامی محققان و افرادی که جدیدترین مقاله ها و تحقیقات ارائه شده در حوزه علمی مورد علاقه خود را دنبال می کنند می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. اما این ابزار می تواند یک هدایت کننده و کمک بزرگ برای دانشجویانی باشد که همیشه برای یافتن مقالات مرتبط با رشته تحصیلی خود  با چالش روبه رو هستند و نمی توانند منابعی خوبی را پیدا کنند. به عبارتی این جستجوگر ساده ترین روش دستیابی به مقاله هایی است که دانشجویان می خواهند برای مقاله ها و پروژه های خود از آن ها استفاده کنند. یادگیری نحوه کار با گوگل اسکولار نقش بسیاری مهمی در دستیابی آسان  به مقالات علمی دارد. در ادامه کار با اسکولار را به طور کامل توضیح می دهیم.

 

گوگل اسکولار

 

 

آموزش گوگل اسکولار

  •  نحوه ساختن پروفایل عمومی برای نویسندگان در اسکولار

برای شروع لازم است که وارد وب سایت گوگل اسکولار شوید و مشخصات اکانت گوگل خود را وارد کنید. البته در صورت نداشتن اکانت گوگل باید از گزینه Sign up for new Google Account استفاده کنید. اگر اکانت گوگل اسکولار دارید کافی است که فقط نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و گزینه Sign in را بزنید. پس از طی نمودن این مرحله یک فرم برای شما نمایش داده می شود که باید اطلاعات مورد نیاز را در آن وارد نمایید و گزینه next step را بزنید تا وارد مرحله بعد شوید. در صفحه ای که باز می شود فهرست گروهی از مقالات که توسط افراد دیگر با نام های مشابه شما ذخیره شده اند را مشاهده می کنید که می توانید با انتخاب مقاله های خودتان گزینه articles all see  را بزنید و یا به صورت گروهی مقالات را اضافه کنید. علاوه بر این می توانید از گزینه های add  یا remove برای حذف یا افزودن یک مقاله استفاده نمایید.

همچنین می توانید بر روی عدد مربوط به استنادات کلیک کنید و مقالاتی که به مقاله شما استناد کرده اند را ببینید. حتی می توانید در قسمت جستجو گوگل اسکولار نام یک نویسنده را جستجو نمایید تا در صورتی که در اسکولار پروفایل داشته باشد به شما نمایش داده شود.

هم چنین برای حذف مقاله ای از پروفایل خود کافی است گزینه delete را انتخاب کنید و در صورتی که می خواهید مجددا آن را برگردانید از قسمت more گزینه trash Viwe را انتخاب نمایید تا مقاله مجددا به صفحه اصلی باز گردد.

 

  •  چگونه برای جستجو منابع و مقالات از گوگل اسکولار استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره شد گوگل اسکولار نیز یک موتور جستجو همانند گوگل است و جستجو با آن تفاوتی با گوگل ندارد و روند ساده ای دارد. هنگامی که وارد سایت scholar.google.com می شوید صفحه ای همانند صفحه جستجوگر گوگل مقابل چشمان شما باز می شود و باید همان کاری را که در گوگل برای جستجو انجام دهید اینجا نیز پیاده سازی کنید و کلید واژه مورد نظرتان را وارد نمایید.

گوگل اسکولار بر اساس کلید واژه ای که وارد کرده اید مطالب بسیاری را نمایش می دهد. لازم است که اشاره کنیم در انتهای هر یک از نتایج نمایش Cited by  و Related Articles نوشته شده است. Cited by بیانگر این است که مقاله توسط چند مقاله دیگر استناد شده است و می تواند لینک قابل اعتمادی برای تولید یک مقاله پژوهشی جدید باشد. هر چقدر که این عدد بزرگ تر باشد به معنی آن است که منبع قابل اطمینان تری می باشد.

واژه Related Articles نیز نشان دهنده مقالات مرتبط با موضوع شما است، که هر یک از این مقالات نیز می توانند منبعی عالی برای تحقیقات شما باشند. در هنگام سرچ در گوگل اسکولار حتما به این نکته توجه داشته باشید که برخی مطالب در دسترس نیستند و حتما باید در مجله یا سایت مورد نظر اشتراک داشته باشید تا دسترسی به متن کامل مقاله برای شما فراهم شود. همچنین اکثر چنین لینک هایی پولی هستند و باید هزینه استفاده از آن ها را پرداخت کنید.

گوگل اسکولار

 

ترفندهای جستجو در گوگل اسکولار

مهم ترین ترفندهای کاربردی جستجو در گوگل اسکولار

پیش از آنکه به معرفی این ترفندهای عالی و بی نظیر برای جستجو در اسکولار و یافتن بهترین منابع تحقیقاتی بپردازیم لازم است که اشاره کنیم این جستجوگر نیز همانند گوگل جهانی است و تنها اطلاعات و مقالات منتشر شده در یک کشور یا قاره را برای کاربران به نمایش نمی گذارد. بلکه هنگام جستجو در آن معتبرترین و جدیدترین مقالات و گزارشات علمی منتشر شده از سراسر جهان را با توجه به کلید واژه مورد جستجو کاربر در اختیار او قرار می دهد. به عنوان مثال هنگامی یک کاربر ایرانی یک واژه را جستجو می کند مقالات مرتبط با آن از نویسنده ای در هلند و یا هر نقطه ای از از اروپا و جهان  نمایش داده می شود. در ادامه به بررسی ترفندهای جستجو می پردازیم.

  • اگر قبل و بعد عبارت مورد جستجو کاراکتر ” را قرار دهید تنها منابعی که دارای کل عبارت هستند نمایش داده می شوند.
  • اگر بلافاصله پیش از کلید واژه از کاراکتر ~ جستجو با کلمات مترادف نیز انجام می شود.
  • اگر میان کلید واژه های جستجو از عبارت OR استفاده کنید منابعی که دارای حداقل یکی از این کلمات هستند نمایش داده خواهند شد.
  • اگر از کاراکتر – پیش از کلید واژه استفاده کنید منابعی که شامل این عبارت نمی شوند را نمایش می دهد و اگر بلافاصله قبل از کلید واژه + استفاده شود منابعی که حاوی این عبارت هستند مورد جستجو قرار می گیرند.
  • استفاده از عبارت: intitle: منابعی را جستجو می کند که کلید واژه مورد جستجو در عنوان آن آمده باشد.
  • استفاده از عبارت : intextمنابعی که عبارت مورد جستجو در متن آن مدرک قید شده باشد را نمایش می دهد.

سخن پایانی

گوگل اسکولار یکی از کاربردی ترین و بهترین جستجوگرهای گوگل است که کاربران با استفاده از آن دیگر دغدغه ای بابت یافتن منابع علمی معتبر ندارند و مجبور نیستند ساعت ها در موتور جستجوگوگل به دنبال بهترین منابع علمی باشند. همانطور که اشاره شد کار با این ابزار به عنوان یک نویسنده مقاله و یا جستجوگر منابع تحقیقاتی بسیار ساده است و با ترفندهای ذکر شده می توانید به راحتی به فعالیت خود در حوزه های مختلف علمی ادامه دهید. بنابراین اگر تا بحال از این ابزار غافل بوده اید به شما پیشنهاد می کنیم که پس از یادگیری کار با اسکولار حتما آن را امتحان کنید و از نتایج شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *